Ook dit schooljaar kan onze school enkele uren voor een ICT-coördinator voorzien. Hij heeft als opdracht ICT (informatie- en communicatie-technologie) te integreren in het onderwijsgebeuren en alles wat daarbij hoort. Lange woorden om “de meester die voor de computers zorgt” te beschrijven.
ICT vormt hoe langer hoe meer een essentieel onderdeel van onze samenleving. Je krijgt er elke dag mee te maken, of je nu een eenvoudig briefje tikt, de trein neemt of in de winkel elektronisch betaalt.
Om goed te kunnen functioneren in zo’n samenleving is het nodig om op een vlotte wijze te leren omgaan met verschillende toepassingen van ICT.
Als basisschool spelen wij hier vanzelfsprekend een grote, beginnende rol. Vernieuwen doe je echter niet van de ene dag op de andere. Al enkele jaren zijn we bezig met het integreren van de computer in onze lespraktijk.

In onze school gebruiken wij ICT op verschillende manieren:

  1. als hulp- en communicatiemiddel in de lespraktijk (bv. educatieve software, e-mail, chatten, ...)
  2. als onderwijsmiddel, het aanbrengen van nieuwe leerinhoud (bv. instructieproces komt van de computer i.p.v. de leerkracht)
  3. als hulpleraar, leerstof wordt door de leerkracht aangebracht maar de leerlingen krijgen de kans om deze inhouden te oefenen en te evalueren (bv. 5de - 6de gebruiken 'Junior Interactif - Eventail Junior 2000'; spellingsoftware, ...
  4. als leerinstrument op zich, echt 'les' geven over de computer doen we niet, maar gaandeweg leren de leerlingen alle mogelijkheden van ICT door het zelf te ervaren en aan mekaar te leren. (bv. al doende leren onze leerlingen de bediening van de muis, het toetsenbord, e-mail versturen, bestanden opslaan, ...